Bejelentkezés

Guzsalyas Alapítvány

A Guzsalyas Alapítvány 1998 óta működik, 2002 óta Sepsiszentgyörgyi Polgármesteri Hivatallal közösen, FARE támogatással létrehozott , Míves Házban. Két felszerelt műhellyel, kiállító és előadóteremmel, irodahelyiséggel rendelkezik. 

Tevékenységi köre:

-          Gyermektáncház

-          Gyermekeknek szervezett kézműves foglalkozások

-          Gyermekeknek szervezett ünnepköri tevékenységek és rendezvények

-          Felnőtteknek szervezett ünnepköri rendezvények

-          Óvodákban, iskolákban népi gyermekjáték, néptánc oktatás

-          Pedagógus képzés népi hagyományok témakörben

-          Felnőttképzés – szaktanfolyamok

-          Kiállítás, konferenciaszervezés a témakörben

-          Táborszervezés

-          Kézműves termékek előállítása – nemez, kerámia, tűzzománc, csigolyából font termékek

Termékmegjelenítés formái:

  1.   Évente minimum 7 alkalommal (farsangi rendezvény, húsvéti rendezvény, gyermektábor, felnőtt szaktábor, szüreti mulatság – táncház évadkezdés, kézműves kiállítás, regölés) újságcikkek jelennek meg a megyei , erdélyi hatókörű médiában (Háromszék Napilap, Sláger Rádió, Marosvásárhelyi rádió, stb.), esetenként a magyarországi TV adásokban
  2.   Facebook oldal – havi rendszerességgel jelennek meg a termékekről  grafikus által készített népszerűsítő anyagok.
  3.   Napi, heti rendszerességgel saját készítésű fényképek termékekről, munkafolyamatokról
  4.   Rövidfilmek, TV szereplések, riportok
  5.   Katalógus
  6.   Szórólapok
  7.   Banner a rendezvényekről
  8.   Vásárokon való részvétel

Az alapítvány kézműves oktatói (állandó alkalmazottak) – rendszeresen vesznek részt szakmai képzéseken,  továbbképzéseken, így állandóan bővíteni tudják oktatói tevékenységüket és termékskálájukat.

A termékmegjelenítéshez szükséges anyagi forrást általában külső forrásokból fedezik (pályázatok, támogatások).

! A kézműves termékek motívumvilága a vásárlói igényekhez alkalmazkodva inkább feldolgozott, újragondolt, stilizált népi motívum, iparművészeti, a megrendelések mintegy 10%-át teszi ki a népi motívumokkal díszített termékek.

Erősség:·        

  •  Saját székhely, szakképzett alkalmazottak, 
  •  24 éves oktatói tevékenység                ·        
  •  Bő termékskála·   
  • csoportban együttdolgozás, különböző szakképesítésű csoporttagokkal
  • folyamatos kommunikáció csoporton belül, ez által képesség az állandó újításra

Hiányosság

-          A kézműves termékek esetében nincs  meghatározva a célközönség, a megrendelések véletlenszerűek.

-          Kommunikációs szakember hiánya

 

 

ENGOB KFT.

Alapító, működtető: Kolozsi Attila

Székhely: Kőröspatak

Kolozsi Attila, 1995-ben alapító tagja volt a Guzsalyas Játszóháznak, a délutáni játszóházas foglalkozások egyik oktatója. 1997-ben Kolozsvárra költözik, ott ismerkedik meg a Waldorf iskolák szellemiségével, Budapesten fazakas szakon elkezdi tanulmányait a Népi játék- és kismesterség Oktató- Képzőben. 2002-ben visszaköltözik Sepsiszentgyörgyre, a Míves Házban beindítja első fazekas tanfolyamát. Akkori tanítványai közül mára sokat önálló fazakasok. 2009-ben kiválik a Guzsalyas Alapítványtól, létrehozza az Engob kft-t. Termékskáláján a következők szerepelnek: 

  • fazekalás - forma és mintavilágában kötődik a népihez, de stilizálja azokat, vagy egy-egy mintaelemet dolgoz ki, 
  • tapasztott kályhák, kandalló, kemence készítése
  • kályhaelemek, csempék készítése

2010-ben Csekefalván tömegkályha (skandináv eredetű, lassan felmelegedő, de lassan kihűlő, kéményfüggetlen) építő tanfolyamon vesz részt, Szalai Péter vezetésével. Ekkor felismeri a lehetőséget az organikus formájú tapasztott kályhák és tömegkályhák ötvözésének lehetőségét. Mára megrendeléseinek 90%-át teszi ki a kályhaépítés, fazakas termékeinek megrendelői a régi vásárlóiból kerül ki.

Termékei kötődése a népi kultúrához: termékei  hagyományos anyagokból készülnek, formavilágában hagyományosak.

Vizuális kommunikáció: a kályhák, kemencék funkciónálisak, esztétikai élmény is nyújtanak a szemlélőnek, figyelembe véve a megrendelők igényeit, e szerint alakítva ki a formákat. A szerkezetből adódóan hagyományos jellegű, de alakítható , átformálható, igény szerint készítőpult, kagyló, stb. építhető hozzá.

Innovációs folyamatok: felismerve a tömegkályha adta lehetőségeket, a tapasztott népi kályha formai szépségét és a modern technika adta lehetőségeket (hőfütéses rendszer, vízfűtéses rendszer, hőszabályzó rendszer) létrehozta a maga alakította, modern emberi igényeknek megfelelő tömegkályhát, organikus kályhaburkolattal díszítve.

Marketing tevékenység: Adela Parvu belsőépítész blogján közzétette néhány kályha fotóját, azóta folyamatosak a rendelések. Készített katalógust, szórólapot, de nincsenek használatban.

Erőssége: törekvés a fejlődésre, állandó útkeresés a termék tökéletesítésére. A megrendelő igényeinek figyelembe vétele, amennyiben a formavilág és környezeti adottságok megengedik.

VARIART KFT.

Alapító, működtető: Vargyasi Melinda

A cég székhelye Sepsiszentgyörgyön van, évekig magánvállalkozóként, otthonról dolgozott. 2010-ben bejegyezte a Variárt KFT, a frissen létrejött Inkubátor házban kapott székhelyet, rendelésre méretes szabóságot (alkalmi ruhák) működtetett, vásárokon népies ruhákkal jelentkezett.

2014-ben OKJ képzésre jelentkezett a Békéscsabai Kézi és gépi hímző sepsiszentgyörgyi kihelyezett képzésére. Erre a szakképesítésre építve végezte el Békéscsabán a játszóházvezetői, oktatói, majd viseletkészítői kurzusokat.

2014-ben a Guzsalyas Alapítvány felkérésére tartotta meg első szabó-varró tanfolyamát, az alapítvány székhelyén. Ezt követően több felkérést is kapott, Kézdivásárhelyen civil szerveződésű csoportot, Sepsiszentgyörgyön a Kovászna Megyei Népiskolánál tanított három éven keresztül, kidolgozva a szakképzés módszertanát és akreditáltatva a bukaresti szakintézmények által.

Mára főként egyedi, kézi hímzésű modern viseletek varrásával foglalkozik, szakmai rendezvények előadója, hímzőkört, varrókört vezet, zsürizett alkotásai vannak a Hagyományok Háza által, kiállításokon vesz részt viseleteivel.

Termékei kötődése a népi kultúrához: a ruhák, ruhakiegészítők díszítése a  magyar minta világból merítkezik, a hímzések kézzel készülnek.

Vizuális kommunikáció: az egyszerű vonalvezetésű ruhákhoz jól alkalmazza a diszkrét himzéseket, ruhái kényelmesek, a mai ízléskultúrába illeszkednek.

Kultúra és közösség erősítő funkciója: oktatói tevékenysége által népszerűsíti,   a magyar hagyományos mintavilágot, oktatói tevékenysége közösségépítő, a kiállításra, eladásra szánt ruhák közül esetenként a tanítványait is bevonja az elkészítés folyamatába.

Termékek funkcionalitása a mai korban, igazodás a vásárlói követelményekhez: a szabásban, anyaghasználatban a mai kor igényeihez alkalmazkodik, vevőköre meghatározott, a középkorú, az ízlésében, stílusában kialakult középrétegből kerül ki.

Innovációs folyamatok, termékek (cégfejlesztésben, termékfejlesztésben): A cégfejlesztés folyamatában felismerte a tanulás, szakképzés fontosságát, folyamatosan képezi magát.  Mindig új terméket próbálnak kínálni a vevőkörnek, formavilágában, anyaghasználatában követve a divatot. Oktatói tevékenységével bővítette a cég tevékenységi körét, az oktatási folyamatokban megszerzett visszajelzéseket beépíti az agyag- és mintahasználatba. 

Marketing ismeretek és azok használata: Az Inkubátor házban részt vett management képzéseken. Termékeit a világhálón népszerűsíti: Facebook, Instagram, Pinterest. Elmondása szerint, mára már a nyomtatott reklámnak nincs értéke, vevőkörének 70-80%-a innen informálódik. 

Erőssége: folyamatos részvétel a szakképzéseken, oktatói munkával szélesíti ismeretségi körét, tapasztalatait. Munkáit igényesség jellemzi. A termékelőállításban a rugalmasság, a kísérletezés szerepet kap, igazodva a piac igényeihez, de nem adva fel kötődését a népi kötődéshez sem.

A népi kézművesség  - vizuális kultúra –termékfejlesztés – értékesítés kapcsolatában

  1.   KEMECSE MANUFAKTÚRA

Fazakas műhely, Sepsiszentkirályban, Sepsiszentgyörgytől 7 km-re. Két alapító működteti:  Tamás, autodidakta fazakas, Kolumbán Hanna, grafikus, egy éves időtartamban fazakas tanfolyam résztvevője.

Műhelyüket vidékfejlesztési alapból elnyert pályázattal korszerűsítették.

Termékeiket vásárokban, ismeretségi körben, áruházlánc keretén belül terjesztik.

Termék megjelenítésként – a grafikustársnak köszönhetően -  weboldalt, facebook oldalt, rövid filmek, termékkatalógust, szórólapokat készítenek, kezdetben magasabb szintű kivitelezésben, mint a kerámia.

Erősség:

-          felszerelt műhely

-          Rendelkezik saját reklám szakemberrel

-          Állandó alkalmazottak

-          Állandó megrendelések

Hiányosság:

-          Szakmai képzéseken való részvétel hiánya

-          Szakemberektől a visszajelzések hiánya

  1. Virágoskuti Biogazdaság

Tulajdonos: Rózsa Péter

25 hektáron gazdálkodnak, itt is laknak és itt vannak az üzemeik is, vagyis mindent helyben termesztenek, tenyésztenek és itt dolgozzák fel, értékesítik termékeiket. Ez a portékák 90 %-ra igaz. 5 hektár erdőt és 4 hektár gyepet is magába foglal a gazdaság, a többi területen szántóföldi növényeket, takarmányt (kukoricát, tönkölybúzát, zabot, lucernát, sütőtököt, babot, csicsókát) termelnek biodinamikus módszerekkel.

Az  egy részében télen is fűthető fóliasátruk 5 hektáros, ebben termesztik a gyümölcseik egy részét is, fák is találhatók benne. Mivel a biogazdálkodáshoz komposzt kell, az állattenyésztést is beindították, hiszen a növénytermesztéshez trágya, természetes tápanyag kell. Szürkemarhát, mangalicát, rackát, szamarat, teheneket, aprómajorságot tartanak. Ezzel elindult a tej és tejtermék termelés, sajtkészítés is.

Termékeiket helyben, biopiacokon értékesítik, valamint az igényesen Makovecz iroda által tervezett vendéglőjükben lehet elfogyasztani a saját termesztésű növényekből, húsokból, alkoholos és alkoholmentes italokból előállított ételeket, italokat.

Termékei (tárgyi szellemi) kötődése a népi kultúrához: hagyományos növénytermesztés és állattenyésztés, hagyományos ételkínálat a vendéglőben.

Kultúra és közösség erősítő funkciója: magyar népi kultúra népszerűsítő jellegű az egyes magyar állatfajok tartása (racka, mangalica, magyar szürkemarha), hortobágyi csikós bemutatók szervezése, magyaros ételek készítése

Termékek funkcionalitása a mai korban, igazodás a vásárlói követelményekhez: kialakította saját vásárlóközönségét, felismerte a biogazdaság fontosságát és életképességét a XXI. században.

Innovációs folyamatok, termékek (cégfejlesztésben, termékfejlesztésben): folyamatos termékfejlesztés.

 

Erőssége:  a biogazdaság példaértékű, “több lábon áll”, növény, állattenyésztés, feldolgozott termékek eladása, vendéglátás, kézműves táborok szervezése, növénynemesítés, stb. Önnfenntartó, nem szorul külső (állami, Uniós támogatásra).