Guzsalyas Alapítvány
A Guzsalyas Alapítvány 1998 óta működik, 2002 óta Sepsiszentgyörgyi Polgármesteri Hivatallal közösen, FARE támogatással létrehozott , Míves Házban. Két felszerelt műhellyel, kiállító és előadóteremmel, irodahelyiséggel rendelkezik.
Tevékenységi köre:
- Gyermektáncház
- Gyermekeknek szervezett kézműves foglalkozások
- Gyermekeknek szervezett ünnepköri tevékenységek és rendezvények
- Felnőtteknek szervezett ünnepköri rendezvények
- Óvodákban, iskolákban népi gyermekjáték, néptánc oktatás
- Pedagógus képzés népi hagyományok témakörben
- Felnőttképzés – szaktanfolyamok
- Kiállítás, konferenciaszervezés a témakörben
- Táborszervezés
- Kézműves termékek előállítása – nemez, kerámia, tűzzománc, csigolyából font termékek
Termékmegjelenítés formái:
Az alapítvány kézműves oktatói (állandó alkalmazottak) – rendszeresen vesznek részt szakmai képzéseken, továbbképzéseken, így állandóan bővíteni tudják oktatói tevékenységüket és termékskálájukat.
A termékmegjelenítéshez szükséges anyagi forrást általában külső forrásokból fedezik (pályázatok, támogatások).
! A kézműves termékek motívumvilága a vásárlói igényekhez alkalmazkodva inkább feldolgozott, újragondolt, stilizált népi motívum, iparművészeti, a megrendelések mintegy 10%-át teszi ki a népi motívumokkal díszített termékek.
Erősség:·
Hiányosság
- A kézműves termékek esetében nincs meghatározva a célközönség, a megrendelések véletlenszerűek.
- Kommunikációs szakember hiánya
ENGOB KFT.
Alapító, működtető: Kolozsi Attila
Székhely: Kőröspatak
Kolozsi Attila, 1995-ben alapító tagja volt a Guzsalyas Játszóháznak, a délutáni játszóházas foglalkozások egyik oktatója. 1997-ben Kolozsvárra költözik, ott ismerkedik meg a Waldorf iskolák szellemiségével, Budapesten fazakas szakon elkezdi tanulmányait a Népi játék- és kismesterség Oktató- Képzőben. 2002-ben visszaköltözik Sepsiszentgyörgyre, a Míves Házban beindítja első fazekas tanfolyamát. Akkori tanítványai közül mára sokat önálló fazakasok. 2009-ben kiválik a Guzsalyas Alapítványtól, létrehozza az Engob kft-t. Termékskáláján a következők szerepelnek:
2010-ben Csekefalván tömegkályha (skandináv eredetű, lassan felmelegedő, de lassan kihűlő, kéményfüggetlen) építő tanfolyamon vesz részt, Szalai Péter vezetésével. Ekkor felismeri a lehetőséget az organikus formájú tapasztott kályhák és tömegkályhák ötvözésének lehetőségét. Mára megrendeléseinek 90%-át teszi ki a kályhaépítés, fazakas termékeinek megrendelői a régi vásárlóiból kerül ki.
Termékei kötődése a népi kultúrához: termékei hagyományos anyagokból készülnek, formavilágában hagyományosak.
Vizuális kommunikáció: a kályhák, kemencék funkciónálisak, esztétikai élmény is nyújtanak a szemlélőnek, figyelembe véve a megrendelők igényeit, e szerint alakítva ki a formákat. A szerkezetből adódóan hagyományos jellegű, de alakítható , átformálható, igény szerint készítőpult, kagyló, stb. építhető hozzá.
Innovációs folyamatok: felismerve a tömegkályha adta lehetőségeket, a tapasztott népi kályha formai szépségét és a modern technika adta lehetőségeket (hőfütéses rendszer, vízfűtéses rendszer, hőszabályzó rendszer) létrehozta a maga alakította, modern emberi igényeknek megfelelő tömegkályhát, organikus kályhaburkolattal díszítve.
Marketing tevékenység: Adela Parvu belsőépítész blogján közzétette néhány kályha fotóját, azóta folyamatosak a rendelések. Készített katalógust, szórólapot, de nincsenek használatban.
Erőssége: törekvés a fejlődésre, állandó útkeresés a termék tökéletesítésére. A megrendelő igényeinek figyelembe vétele, amennyiben a formavilág és környezeti adottságok megengedik.
VARIART KFT.
Alapító, működtető: Vargyasi Melinda
A cég székhelye Sepsiszentgyörgyön van, évekig magánvállalkozóként, otthonról dolgozott. 2010-ben bejegyezte a Variárt KFT, a frissen létrejött Inkubátor házban kapott székhelyet, rendelésre méretes szabóságot (alkalmi ruhák) működtetett, vásárokon népies ruhákkal jelentkezett.
2014-ben OKJ képzésre jelentkezett a Békéscsabai Kézi és gépi hímző sepsiszentgyörgyi kihelyezett képzésére. Erre a szakképesítésre építve végezte el Békéscsabán a játszóházvezetői, oktatói, majd viseletkészítői kurzusokat.
2014-ben a Guzsalyas Alapítvány felkérésére tartotta meg első szabó-varró tanfolyamát, az alapítvány székhelyén. Ezt követően több felkérést is kapott, Kézdivásárhelyen civil szerveződésű csoportot, Sepsiszentgyörgyön a Kovászna Megyei Népiskolánál tanított három éven keresztül, kidolgozva a szakképzés módszertanát és akreditáltatva a bukaresti szakintézmények által.
Mára főként egyedi, kézi hímzésű modern viseletek varrásával foglalkozik, szakmai rendezvények előadója, hímzőkört, varrókört vezet, zsürizett alkotásai vannak a Hagyományok Háza által, kiállításokon vesz részt viseleteivel.
Termékei kötődése a népi kultúrához: a ruhák, ruhakiegészítők díszítése a magyar minta világból merítkezik, a hímzések kézzel készülnek.
Vizuális kommunikáció: az egyszerű vonalvezetésű ruhákhoz jól alkalmazza a diszkrét himzéseket, ruhái kényelmesek, a mai ízléskultúrába illeszkednek.
Kultúra és közösség erősítő funkciója: oktatói tevékenysége által népszerűsíti, a magyar hagyományos mintavilágot, oktatói tevékenysége közösségépítő, a kiállításra, eladásra szánt ruhák közül esetenként a tanítványait is bevonja az elkészítés folyamatába.
Termékek funkcionalitása a mai korban, igazodás a vásárlói követelményekhez: a szabásban, anyaghasználatban a mai kor igényeihez alkalmazkodik, vevőköre meghatározott, a középkorú, az ízlésében, stílusában kialakult középrétegből kerül ki.
Innovációs folyamatok, termékek (cégfejlesztésben, termékfejlesztésben): A cégfejlesztés folyamatában felismerte a tanulás, szakképzés fontosságát, folyamatosan képezi magát. Mindig új terméket próbálnak kínálni a vevőkörnek, formavilágában, anyaghasználatában követve a divatot. Oktatói tevékenységével bővítette a cég tevékenységi körét, az oktatási folyamatokban megszerzett visszajelzéseket beépíti az agyag- és mintahasználatba.
Marketing ismeretek és azok használata: Az Inkubátor házban részt vett management képzéseken. Termékeit a világhálón népszerűsíti: Facebook, Instagram, Pinterest. Elmondása szerint, mára már a nyomtatott reklámnak nincs értéke, vevőkörének 70-80%-a innen informálódik.
Erőssége: folyamatos részvétel a szakképzéseken, oktatói munkával szélesíti ismeretségi körét, tapasztalatait. Munkáit igényesség jellemzi. A termékelőállításban a rugalmasság, a kísérletezés szerepet kap, igazodva a piac igényeihez, de nem adva fel kötődését a népi kötődéshez sem.
A népi kézművesség - vizuális kultúra –termékfejlesztés – értékesítés kapcsolatában
Fazakas műhely, Sepsiszentkirályban, Sepsiszentgyörgytől 7 km-re. Két alapító működteti: Tamás, autodidakta fazakas, Kolumbán Hanna, grafikus, egy éves időtartamban fazakas tanfolyam résztvevője.
Műhelyüket vidékfejlesztési alapból elnyert pályázattal korszerűsítették.
Termékeiket vásárokban, ismeretségi körben, áruházlánc keretén belül terjesztik.
Termék megjelenítésként – a grafikustársnak köszönhetően - weboldalt, facebook oldalt, rövid filmek, termékkatalógust, szórólapokat készítenek, kezdetben magasabb szintű kivitelezésben, mint a kerámia.
Erősség:
- felszerelt műhely
- Rendelkezik saját reklám szakemberrel
- Állandó alkalmazottak
- Állandó megrendelések
Hiányosság:
- Szakmai képzéseken való részvétel hiánya
- Szakemberektől a visszajelzések hiánya
Tulajdonos: Rózsa Péter
25 hektáron gazdálkodnak, itt is laknak és itt vannak az üzemeik is, vagyis mindent helyben termesztenek, tenyésztenek és itt dolgozzák fel, értékesítik termékeiket. Ez a portékák 90 %-ra igaz. 5 hektár erdőt és 4 hektár gyepet is magába foglal a gazdaság, a többi területen szántóföldi növényeket, takarmányt (kukoricát, tönkölybúzát, zabot, lucernát, sütőtököt, babot, csicsókát) termelnek biodinamikus módszerekkel.
Az egy részében télen is fűthető fóliasátruk 5 hektáros, ebben termesztik a gyümölcseik egy részét is, fák is találhatók benne. Mivel a biogazdálkodáshoz komposzt kell, az állattenyésztést is beindították, hiszen a növénytermesztéshez trágya, természetes tápanyag kell. Szürkemarhát, mangalicát, rackát, szamarat, teheneket, aprómajorságot tartanak. Ezzel elindult a tej és tejtermék termelés, sajtkészítés is.
Termékeiket helyben, biopiacokon értékesítik, valamint az igényesen Makovecz iroda által tervezett vendéglőjükben lehet elfogyasztani a saját termesztésű növényekből, húsokból, alkoholos és alkoholmentes italokból előállított ételeket, italokat.
Termékei (tárgyi szellemi) kötődése a népi kultúrához: hagyományos növénytermesztés és állattenyésztés, hagyományos ételkínálat a vendéglőben.
Kultúra és közösség erősítő funkciója: magyar népi kultúra népszerűsítő jellegű az egyes magyar állatfajok tartása (racka, mangalica, magyar szürkemarha), hortobágyi csikós bemutatók szervezése, magyaros ételek készítése
Termékek funkcionalitása a mai korban, igazodás a vásárlói követelményekhez: kialakította saját vásárlóközönségét, felismerte a biogazdaság fontosságát és életképességét a XXI. században.
Innovációs folyamatok, termékek (cégfejlesztésben, termékfejlesztésben): folyamatos termékfejlesztés.
Erőssége: a biogazdaság példaértékű, “több lábon áll”, növény, állattenyésztés, feldolgozott termékek eladása, vendéglátás, kézműves táborok szervezése, növénynemesítés, stb. Önnfenntartó, nem szorul külső (állami, Uniós támogatásra).