Bejelentkezés

Összefoglaló

az EFOP-5.2.2.-17-2017-00083

„A vizuális kultúra fejlesztése a társadalmi esélyegyenlőségért és felzárkózásért transznacionális együttműködéssel” című projekt tanulmányútjáról

 

Időpont: 2019. február 25-26.

Helyszín: Hudák család kéziszövő műhelye

Téma: Kézműves termékek vizuális megjelenítését vizsgáló tanulmányút (jelenlegi helyzete és a továbbfejlesztésének lehetőségei)

Résztvevők: kézműves termékeket előállító kézművesek és vizuális kultúra szakértők a projekt partnerek képviseletében (jelenléti ív mellékelve)

A tanulmányút keretében meglátogattuk a Hudák család kéziszövő műhelyét, ahol Hudák Józsefné – Szövő Népi Iparművész és lánya, Hudák Mariann – Mesterremek Díjas Viseletkészítő mutatták be nekünk kiállítótermüket. Lehetőségünk nyílt megismerni az 1989 óta működő, elsősorban magyar polgári és nemesi népi viseleteket készítő családi vállalkozásukat. Megtekinthettünk a több mint 200 zsűrizett népi iparművészeti termékeikből jó néhányat, illetve fel is próbálhattuk a népviseleteket. Bemutatták elismeréseiket, amiket a különböző ruhabemutatókon nyertek el, úgy mint a Príma Primissima, a Nívó-díjat, 2010-ben elnyerték a legjobb hazai kézműves díjat, valamint a legjobb kézműves kiállító díjat.

EMLÉKEZTETŐ

az EFOP-5.2.2.-17-2017-00083

„A vizuális kultúra fejlesztése a társadalmi esélyegyenlőségért és felzárkózásért transznacionális együttműködéssel” című projekt műhelymunkájáról

Időpont: 2019. február 21-22.

Helyszín: Békéscsaba

Téma: Kézműves kozmetikumok vizuális megjelenítését tanulmányozó műhelymunka (jelenlegi helyzete és a továbbfejlesztésének lehetőségei)

Résztvevők: kozmetikumokat előállító kézművesek és vizuális kultúra szakértők a projekt partnerek képviseletében

A műhelymunka első napján a kézműves kozmetikumokat és egyéb környezettudatos termékeket előállító meghívott kézművesek adtak tájékoztatást termékbemutatóval egybekötve az általuk végzett tevékenységekről, termékekről.

Magyarországról:

-       Hanyecz Adél az eddig készített termékeiről és a jelenleg folyamatban lévő innovációkról tartott részletes tájékoztatót.

-   Ivanics Anna: a Trip Hemp Fashion Kft jelenlegi tevékenységét és terveit mutatta be.

Erdélyből (Romániából):

-       Derzsi Nóra a Magyar Gyökerek Egyesület partnereinek témakörhöz illeszkedő tevékenységeit foglalta össze.

-       Dávid Botond és Dávid Attila saját tapasztalataikat foglalták össze az udvarhelyszéki térségre vonatkozóan.

A rendezvény második napján a projekt fényképész és filmkészítő szakemberei (Dávid Attila, Dávid Botond, Molnár Előd) tartottak szemléletes előadást és bemutatót kézműves kozmetikumok és környezettudatos termékek színvonalas vizuális megjelenítésének jó példáiról (fotótechnikai megoldások, illetve élményfilm dramaturgiai elemek).

Ezt követően a meghívott magyarországi és erdélyi kézművesek termékeik vizuális megjelenéséről és ezek továbbfejlesztési lehetőségeiről folyt interaktív konzultáció.

                                                                        

  1. Orosházi szappan KFT.

Az Orosházi szappan kft. kézműves szappant állít elő, nagyszülőktől örökölt műhelyben, hat generáció óta készít szappant. A jelenlegi receptet Fehér László szappanfőző mester 80 éves tapasztalata alatt fejlesztette ki.

Termékeik jellemzői: természetes, környezetbarát, ajándéktárgyként is ajánlott. Fejlesztésük, hogy nem csak kézi, hanem gépi mosásra is alkalmas.

Erőssége:

  • erőss kötődése van a hagyományokhoz    

     igazodik a mai trendhez, a kézműves termékek iránti érdeklődéshez. Tapasztalatunk szerint minőségi termékeket állít elő, nagy skála termékkel rendelkezik, a nagyszülőktől örökölt termékskálát (mosdószappan, háziszappan) kibővítették a mai követelmények, irányzatok szerint: különböző gyógynövényekkel kombinált gyógyszappanok, autómata mosógépben használható mosószerek.

  • Az ügyvezető nagy szakmai hozzáértéssel mutatja be az előállítási folyamatokat, a műhelyt és a termékeket.

 

A tanulmányút, illetve a jó gyakorlatok alkalmával vizsgált kézművesek tevékenységét, termékeit az alábbi szempontok szerint vizsgáltuk:

  • termékei (tárgyi, szellemi) miben kötődnek a népi kultúrához
  • vizuális kommunikáció - tárgyi megjelenítésében esztétikum és funkció szerves egységet alkot
  • kultúra és közösség erősítő funkciója
  • termékek funkcionalitása a mai korban, igazodás a vásárlói követelményekhez
  • innovációs folyamatok, innovatív termékek (cégfejlesztésben, termékfejlesztésben)
  • marketing ismeretek és azok használata  

A tanulmányutak alkalmával tapasztalt erősségek és hiányosságok a kézműves termékek előállítási folyamatában, körülményeiben és termék prezentációban.

A hangsúly minden esetben a vizualitás területét érintette. Egyrészt az adott termék megjelenését, másrészt a megjelenítését vizsgáltuk. A vizuális kommunikáció kulturális alapfunkció, amelynek sok egyéb szakmai  kifutása jelenhet meg. 

A vizuális kommunikáció fejlesztése a kézműves kultúra társadalmi presztízsét erősíti. Ez pedig a kézműves közösség tudatos fejlődését, a szektor fejlesztését szolgálja.

A zárótanulmányt előkészítő műhelymunkák alkalmával első lépésként meghatároztuk a tanulmány központi témáját, vagyis a népművészet fogalmát, a népművészet jelentés tartalmának átalakulását a XIX., XX., és XXI. század folyamán, a népművészet és kézműves mesterségek átjárhatóságát,  a forma-, a díszítő motívumok üzenethordozó jellegének korszerűségét, egyes tárgyak eltűnését, mások megjelenését az életmód változás miatt, az innovatív folyamatokat, a hagyomány és funkcionális fenntarthatóság, a vizuális kultúra megjelenítése a marketing tevékenységben, melyek megjelennek a vizsgált vállalkozásoknál, szervezeteknél, amiket a tanulmányutak és Jó gyakorlatok összeállításának alkalmával vizsgáltunk.

Első lépésként meghatározzuk a hagyományos kézműves termékek fogalmát, mely szempont szerint vizsgáljuk a kutatási munka folyamán. Hagyományos kézműves terméknek nevezzük azt a terméket, amely kötődik a népművészet [(A népművészet tágabb értelemben valamennyi népművészeti ágazat (népköltészet, népzene, népi tánc, díszítőművészet, népviselet) elnevezése; szűkebb értelemben tárgyak művészi megformálása. (*). ] valamely ágazatához, olyan kézműves termékek előállítása, mely kötődik az egykori népi életformához, alapanyaga természetes anyag, teljesen vagy részben kézi előállítással készül.

Alkategóriák